Sök:

Sökresultat:

13038 Uppsatser om Film för barn - Sida 1 av 870

Tv och film i lekens vĂ€rld - Är det möjligt att trĂ€ffa Superman i förskolan?

VÄrt problemomrÄde berör TV/filmens inflytande pÄ barn. Anledningen till vÄrt val av problemomrÄde beror pÄ att bÄde vuxna och barn Àgnar mycket tid av sin vardag Ät TV/film. I vÄr framtida roll som lÀrare Àr det av stor vikt att vi ser till barns upplevelser och erfarenheter. Vuxna Àr viktiga för att hjÀlpa barn att sortera, ifrÄgasÀtta och reflektera kring saker som har hÀnt. VÄrt syfte med undersökningen Àr att förstÄ hur TV/film inspirerar barn. VÄr huvudfrÄga Àr; PÄ vilket sÀtt kan vi se att TV/film Àr en inspirationskÀlla för barn? Hur yttrar det sig? UnderfrÄgor till denna Àr; PÄ vilket sÀtt kan vi se att de inspireras av TV/film i leken?, Hur yttrar sig barnens bearbetning av det de sett pÄ TV/film, i leken?, Hur bemöts de barn som inte har sett samma TV/film som de andra barnen i gruppen? För att fÄ fram resultat i studien har vi anvÀnt oss av metodtriangulering.

Fritidshemsbarn i möte med film : En kvalitativ intervjustudie

Syftet med studien Àr att undersöka hur Ätta fritidshemsbarn samtalar kring fiktiva berÀttelser som de tagit del av via film och hur de relaterar de fiktiva berÀttelserna till sitt vardagsliv.Den frÄgestÀllning som vi har utgÄtt ifrÄn Àr:Vad pratar barn pÄ fritidshem om nÀr de samtalar kring film med fiktivt innehÄll?Vad sÀger barn om hur fiktivt innehÄll som de sett pÄ film relaterar till deras vardagliga liv?Vi har anvÀnt oss av kvalitativa forskningsintervjuer för att fÄ fram empiri att analysera. Vi har utgÄtt frÄn barns perspektiv dÄ vi har försökt att se vÀrlden ur barns ögon. Dalen (2008) skriver att forskare ska försöka uppmÀrksamma barns perspektiv om forskaren vill fÄ kunskaper om barns upplevelsers och tolkningar av vÀrlden. Thomson (2008) skriver att studier som handlar om barn bör innehÄlla barns perspektiv dÄ de Àr experter inom omrÄdet.I vÄr metod har vi anvÀnt oss av gruppintervjuer dÄ barnen i samspel med varandra fick chansen att prata om sina tankar och Äsikter.

Ljudet av William

Ett Film som projekt, en film om ljud, en film om ljudet i film. En film inspelad professionellt med professionella medarbetare. Kandidatarbetet gick ut pÄ bÄde skapa en film inriktad pÄ ljud och skapa ett fungerande filmteam. Arbetet tar upp bÄde det tekniska inom filmljud men Àven processen i ett filmteam. I arbetet följer vi processen frÄn dess början till dess slut.

Historieförvanskning inom film

Arbetet Àr tÀnkt att belysa barn och ungdomars förmÄga att med kÀllkritiska ögon kunna ta till sig undervisning som framstÀlls med hjÀlp av filmer, böcker, spel mm som innehar historiska teman. Film Àr och bör vara ett fantastiskt hjÀlpmedel för ungdomarna. Om de fÄr förklarat hur de ska tillgodose sig med informationen som framstÀlls i exempelvis filmer som kan inneha förvanskade detaljer. Om kÀllkritiken finns nÀrvarande som en faktor i undervisningen för att kontrollera sanningsenligheten i filmer, böcker, spel mm blir ungdomarna medvetna om den förvanskning som ofta finns inom film och skönlitterÀra verk. Undersökningen bygger pÄ enkÀt av 17 gymnasieelever och resultatet spÀnner frÄn ointresserade elever till elever som har ett kÀllkritiskt förhÄllningssÀtt till film..

Öppen tĂ€vling Filmfestivalens strategiska fördelar i en digitaliserad filmbransch

This paper investigates strategic opportunities for film festivals in a digital film business, with emphasis on Göteborg international film festival and the Swedish film industry. Using a theoretical framework of strategy analysis, the film value chain is examined with special regards to disruptive technology, and the film festival's unique resources are linked to industry structure. It is shown that relationships between actors and across sectors are crucial features of the film industry, and hence a network perspective is added to the theoretical framework. Barriers to entry are shown to be relatively low in all sectors except the cinema market, and it is proposed that film festival's could expand into digital distribution, taking advantage of brand strength, customer loyalty and knowledge of industry. The study adds to the mounting research on film festival practice and its significance for marketing and distribution in the film industry, and highlights the emergence of strategic openings in destabilized networks..

Ljudet av William

Ett Film som projekt, en film om ljud, en film om ljudet i film. En film inspelad professionellt med professionella medarbetare. Kandidatarbetet gick ut pÄ bÄde skapa en film inriktad pÄ ljud och skapa ett fungerande filmteam. Arbetet tar upp bÄde det tekniska inom filmljud men Àven processen i ett filmteam. I arbetet följer vi processen frÄn dess början till dess slut.

Film som verktyg i förskolan : En studie kring hur förskollÀrare inramar och diskuterar barns handlingar genom filmanvÀndning

Syftet med denna studie Àr att granska hur barns handlingar i förskolans sociala miljö inramas, filmas och diskuteras av förskollÀrare genom filmdokumentation samt pÄ vilket sÀtt barnen Àr delaktiga i anvÀndningen av film. FrÄgestÀllningarna i studien Àr: Hur inramas och diskuteras barns handlingar av förskollÀrare i anvÀndning av film som dokumentation? PÄ vilket sÀtt Àr barnen delaktiga i att anvÀnda film? Studien Àr baserad pÄ nÄgra förskollÀrares upplevelser av fenomenet i frÄga och Àr en kvalitativ studie dÀr personliga intervjuer har genomförts. I tidigare forskning redovisas hur barn pÄverkas av film i förskolans sociala miljö samt förskollÀrares kunskap om film och dess konsekvenser. Genom socialsemiotik framgÄr hur förskollÀrare ser pÄ film och bilder pÄ olika sÀtt beroende pÄ hur vi ser pÄ vÄr omvÀrld.

Bara fantasin sÀtter grÀnser : - en studie om nÄgra elevers och pedagogers syn pÄ film i förskoleklassen

Denna studie grundar sig pÄ ett sociokulturellt perspektiv och syftar till att öka förstÄelsen för hur förskoleklasselever respektive pedagoger uppfattar tecknad film samt hur film kan anvÀndas som pedagogiskt verktyg. Jag har anvÀnt mig av en dramaturgisk analysmodel för att analysera den film som visats och dÀrefter valt att genomföra intervjuer med elever och pedagoger för att fördjupa den kvalitativa ansatsen som denna studie har. Studien visar bland annat att elever och pedagoger fÀster sig vid olika saker nÀr de ser pÄ film men ocksÄ att de delar tankar kring att man kan lÀra sig nÄgot av att se pÄ film. Studien visar dock att eleverna fortfarande saknar inblick i vad det innebÀr att se mer Àn bara det konkreta i en film, de djupare budskapen gÄr dem förbi..

Western pÄ ett nytt sÀtt : NO COUNTRY FOR OLD MEN som western?

This addresses the problems when a film doesn?t easily fit in to one specific genre. Using No Country for Old Men as an example the study analyses the film from a Western perspective. Is it possible to say that it is a western? To determine that, I compare a number of acknowledged westerns, on the basis to list a number of generic conventions.

Den fula ankungen - en studie kring film i förskolan

The purpose of this thesis is to see how film can be used to invigorate children?s language development. There is not much research regarding this, which is why we have chosen to study this particular topic. The study consists of questionnaires, an interview and a pilot study. We have chosen to proceed from a socio-cultural perspective, language perspective and learning perspective, thus we are interested in the teacher?s views and thoughts about film as a learning tool complemented by what children can gain through film.

Identitet, identifikation och kulturella skillnader i animerad film

This essay examines an excerpt of the wide range of animated films that our children has access to in Sweden today.It takes up questions about what kind of messages the films are delivering, if there are certain patterns that are being followed, differences between the films relating to the cultures where they?re from, but above all, what the hero is about and what kind of shape he or she assumes. The film analyses that are being made are anchored in two theoretical investigations; one about how children are influenced by-, and how they use, the stories that are being told in films to develop their own identity. The other one treats classical and traditional patterns and genres in stories..

Barn kommunicerar om film

The aim of this master?s thesis is to obtain greater understanding of how children relate to the film medium and their experiences. This is obtained by listening to the children and observing their verbal and nonverbal communication in two focus group interviews. Children?s access to and selection of film are due to adult?s restrictions.

Jag tror att mÄnga tror att det Àr lite finare att lÀsa böcker Àn att se film: en studie av attityder till film i undervisningen

Syftet med min undersökning var att se hur elever och lÀrare förhÄller sig till film i jÀmförelse med böcker. Dessutom ville jag veta hur lÀrare förhÄller sig till elevers attityd till film. FrÄgestÀllningen besvarades med hjÀlp av tvÄ datainsamlingsmetoder, nÀrmare bestÀmt intervjuer med en grupp elever och tvÄ lÀrare samt enkÀtundersökning med tre klasser. Resultatet tyder pÄ att elever och lÀrare delvis har samma förhÄllningsÀtt till film. Eleverna föredrar att se film framför att lÀsa böcker, detta dÄ film Àr lÀttillgÀngligt, roligare samt ger mer intryck.

NÀr musik möter film : Hur pÄverkar musik upplevelsen av en film?

Att filmmusiken Àr en viktig del i en film nog de flesta beredda att hÄlla med om. Men vad har musiken egentligen för betydelse för hur vi som ÄskÄdare upplever film? Med hjÀlp av tvÄ visuellt identiska filmer vars enda skillnad Àr filmmusiken undersöker jag hur olika typ av musik kan ge en annorlunda upplevelse av samma film. Ett antal personer fÄr ta del av filmerna och svara pÄ frÄgor i enkÀtundersökning, vars resultat sammanstÀlls och analyseras. Med hjÀlp av det slutgiltiga resultatet kan jag avgöra om frÄgestÀllningen Àr besvarad och vad det fÄr för betydelse för forskningen inom Àmnet, och inte minst hur man kan bygga vidare pÄ undersökningen för att fÄ en djupare förstÄelse för filmmusik och hur den pÄverkar ÄskÄdarens upplevelse av film..

"Det Àr som att man trippar pÄ nÄgonting" : En studie om anvÀndarupplevelser och motivationskrafter inom interaktiv film

The aim of this thesis is to examine user experience and engagements in interactive cinema.A great deal of the research that is conducted today involves creating interactive films, toexplore and examine film structures. In this study, we build on this research by comparingthree different interactive film structures. To carry out our study, we have categorized threedifferent interactive films after three different models to define their narrative structureand interface. To examine the experiences of those structures we have performed anexperiment where we have collected data from the three different sources; interviews,observations and surveys.It is difficult to draw conclusions about how an interactive film should be constructed asdifferent structures apply to different narratives. Based on our research the conclusion canbe made that the combination between the narrative structure, the narrative content, theaesthetics, the implementation of interactivity and how the film?s interface is constructed ismore important than building a specific structure for an interactive film.

1 NĂ€sta sida ->